Teema(t): Osaaminen ja sen arviointi (oppimisen reflektointi); käytännöt ja periaatteet (järjestötoiminnan ahotointi ja opinnollistaminen)
Taustaa
Opiskelijan aktiivivuodessa on tarkoitus yhdistää vapaaehtoistoiminnassa saatu johtamiskokemus ja opinnot. Ideana on rakentaa opiskelijan oma ”personal frame of reference”. Pyrkimyksenä on kasvattaa opiskelijan itsetuntemusta johtajana ja tarjota työkaluja oman johtajuusajattelun kehittämiseen, käytännön testaamiseen ja jatkuvaan oppimiseen. Opiskelijan aktiivivuosi -kurssi auttaa opiskelijaa pärjäämään paremmin tehtävässä, oppimaan siitä ja saamaan lisäksi opintopisteitä.
Toteutustapa
Opiskelijan aktiivivuosi on kehitetty ja tarjolla Aalto-yliopistossa. Opiskelija toimii vuoden aikana esimerkiksi opiskelijajärjestön tai yhdistyksen vastuutehtävässä vapaaehtoisena.
Ahotointi/opinnollistamisprosessi
Tunnistetaan ja tunnustetaan opiskelijoiden johtamis- tai vastuutehtävissä toimimisen kokemus ja karttunut osaaminen.
Suoritusten arviointi
Aktiivivuosi on mahdollista ahotoida kurssille ”Yhteisvaikuttaminen”. Opiskelija kirjoittaa reflektioesseen sekä osallistuu workshopiin, jossa keskustellaan kokemuksista. Esseen tulee sisältää vastauksia määrämuotoisiin kysymyksiin. Opiskelijan tulee lisäksi hyödyntää artikkelikirjallisuutta reflektiotehtävässä. Reflektio toteutetaan noin kolme tuntia kestävänä strukturoituna pienryhmäkeskusteluna.
Vapaaehtoiset vastuutehtävät voi myös opinnollistaa ”Vaikuttavaksi johtajaksi kasvaminen” -kurssille, jossa vastuutehtäviin osallistuneet opiskelijat reflektoivat tehtäväänsä ja oppimaansa kahdessa eri osassa. Ensimmäisessä osassa pohditaan itse tehtävää sekä esimerkiksi sitä, miten ja millaisilla periaatteilla siitä selviää ja miten tiimi rakennetaan. Reflektio tapahtuu workshopissa vertaisryhmätyöskentelynä. Toisessa osassa taas arvioidaan omaa onnistumista tehtävässä. Reflektion apuna käytetään muun muassa päiväkirjaa ja havainnointia. Kokonaisuudesta saa kaksi opintopistettä.
Arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty.