Teema(t): Osaaminen ja sen arviointi
Taustaa
Näyttöpäivien tavoitteena on nopeuttaa opiskelijan opinnoissa etenemistä sekä pitää yllä opiskelijan opiskelumotivaatiota estämällä tilanne, jossa opiskelija, jolla on jo relevanttia käytännön osaamista, turhautuu jo opintojen alussa. Jos opiskelija pääsee näytön kautta aloittamaan opintonsa sellaisista opinnoista, joissa hän pääsee soveltamaan jo olemassa olevaa osaamistaan ja oppii uutta, hän myös valmistuu nopeammin ja saa uutta osaamista jatkaa yrittäjäuraansa tai työtään.
Näyttöpäiviä hyödynnetään laajasti ammattikorkeakouluissa. Esimerkiksi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu hyödyntää niitä yrittäjyyden osaamisen osoittamisessa (esimerkki tästä alla).
Toteutustapa
Näyttöpäivässä opiskelijalla on mahdollisuus osoittaa useammankin opintojakson osaamisensa keskitetysti yhden päivän aikana. Esimerkiksi perusopintoihin kuuluva 5 op Yrittäjyys ja yritystoiminta -opintojakso on mahdollista suorittaa näyttöpäivässä. Näyttöpäiviä järjestetään yleensä kuusi kertaa vuodessa ja ne pidetään lauantaisin.
Ahotointi/opinnollistamisprosesessi
Opiskelija saa ohjeet ahotointiin ja opinnollistamiseen heti opintojensa alussa orientaatioviikolla. Opiskelija ilmoittautuu näyttöön ja saa ohjeet Moodlen kautta toteutettavaan ennakkotehtävään. Opiskelija tutustuu opintojakson oppimistavoitteisiin ja tarvittaessa kertaa tietoperustaa. Ennakkotehtävä sisältää liiketoimintamallin tekemisen opiskelijan tuntemalle yritykselle (Business Model Canvasia hyödyntäen), saatekirjeen ja ansioluettelon. Näyttöpäivänä on ensin lyhyt kirjallinen koe tietoperustasta. Sen jälkeen näyttöön osallistuvat jaetaan noin neljän hengen pienryhmiin. Ryhmää vetää opettaja, ja tukenaan hänellä on työelämän edustaja, yleensä alumni. Ryhmässä käydään ohjatun rakenteen mukaan keskustelua osallistujien laatimien liiketoimintamallien pohjalta.
Arviointi
Näyttöpäivän arvioinnissa pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan nelikantaista arviointimallia. Siinä opettajan arvioinnin sekä opiskelijoiden itse- ja vertaisarvioinnin lisäksi työelämäarvioinnilla (esim. alumni) on keskeinen rooli.
Arviointi toteutetaan asteikolla 1–5.